.....

 

تعادل ذهن عبارتی ست که از سالها پیش از دوره های مراقبه ی ویپاسانا برایم به یادگار باقی مانده.
تعادل ذهن داشتن یعنی بتوانی در هر شرایطی..خوب یا بد.. عکس العملی یکسان و متعادل داشته باشی.
و این یکسان بودن یعنی بدانی و به یقین بدانی که هر آنچه خوب یا بد است.. موقتی ست ..آمده است که برود و برای دل بستن نیست.هر چه خوب و خواستنی است و هر چه بد و آزار دهنده است ..روزی تمام میشود..خراب میشود..می میرد ..میرود..
آنچه همواره ثابت و پایدار می ماند ..روح ناظر است.
یکسان نگری شرط اول تعادل ذهن است. عکس العملی بدور از حرص و آز برای خوب ها و خواستنی ها.. و بدور از تنفر و بیزاری برای بدها و نخواستنی ها.
در حرف آسان می نمایاند ..نه اما در عمل!
دیده اید حتی یک مگس می تواند به چه راحتی تعادل ذهن ما را بر هم بزند!
در مراقبه ی ویپاسانا ما ذهن را آماده ی پذیرش این تعادل می کنیم و یکسان نگری را تمرین میکنیم..ناظر بودن کار آسانی نیست برای ما که عادت کرده ایم و یاد داده شده ایم که همه چیز مال ماست و باید در همه چیز دخل و تصرف کنیم! اعمال نظر کنیم و همه چیز را آن چیز کنیم که میخواهیم!
ده روز .. سکوت کامل ... و مراقبه..از ۴و نیم صبح تا ۹ و نیم شب.. در اثر تمرین مستمر این یکسان نگری جزو لاینفک ذهن ما میشود .. و بعد نمیدانید چه تاثیراتی در زندگی روزمره مان خواهد گذاشت...
در مورد ویپاسانا نمیشود به همین چند خط بسنده کرد.. مجالی بهتر میخواهد..  برای خودش واقعا حکایتی است.. فلسفه ای دارد خواندنی...من بیشتر آنرا یک روش درمانی می بینم تا یک روش مراقبه معمولی.. 
اولین دوره را ۷ سال پیش و آخرین دوره را سال پیش ..همان ماه اول زندگی در غربت.. گذرانده ام و در این بین چندین دوره ی ده روزه .. و دوره های خدمت برای گروه..  
نمیدانم چرا این روزها زیاد یاد آن موقع ها میکنم..
شاید مراقبه لازم شده ام! :))

.............................................

حس مراقبه لازم شدن من!!! بهانه ای شد تا از ویپاسانا بگویم..  در موردش حتما بخوانید و اگر فرصتی ده روزه داشتید آب دستتان است زمین بگذارید و در یک دوره شرکت کنید...

 

نظرات 10 + ارسال نظر
[ بدون نام ] پنج‌شنبه 8 تیر 1385 ساعت 07:31 ق.ظ

اسلام با تشکر از زحماتتون اگر می خواهید در مورد:آیا قران از جانب خدا آمده است؟ و یا کاردستی محمد است؟ تناقضات قرآن و اشکالات علمی موجود در متن قرآن و زنان پیامبراسلام!!! و احادیث که نشانگر علم لا یتناهی ائمه!!!... بیشتر بدانید به این ادرس سری بزنیدwww.alcoran.blogsky.com

abraxas جمعه 9 تیر 1385 ساعت 02:08 ب.ظ http://www.kheshtekham.blogspot.com

هوم تا حالا نشنیده بودم .ویپاسانا.و اما در مورد بیشتر نظاره گر بودن برای من پیش اومده که وقتی زیادی نظاره گر بودم به خصوص در طبیعت از روز سوم به بعد بیشتر دچار هیجان شدید شدم تا آرامش . البته منظورم هیجان آزار دهنده نیست. و این باید جالب باشه که نظاره گر همه چیز حتا روزمرگی بودن باشیم.

امید شنبه 10 تیر 1385 ساعت 02:22 ب.ظ http://raheomid.blogfa.com

سلام.تا به حال در این مورد چیزی نشنیده بودم ولی باید سودمند باشدوحتما تحقیق خواهم کرد.....ممنون

داروک یکشنبه 11 تیر 1385 ساعت 11:57 ق.ظ http://www.gozideh.blogfa.com

با سلام و درود بر نینوچکای عزیز ،

اطلاعات جالب و خواندنی بود . خیلی دوست دارم در یکی از این دوره ها شرکت کنم.

مهسا دوشنبه 12 تیر 1385 ساعت 08:00 ق.ظ http://manebiman.blogspot.com

نینای عزیز جایی برای این دوره میتونی معرفی کنی؟ من دوست دارم امتحانش کنم

یاشار سه‌شنبه 13 تیر 1385 ساعت 02:46 ق.ظ http://northboy.blogsky.com

دریا در زیر ضربات پاروها راه را برای قایق باز کرد.
او دست از پارو زدن برداشت.
چشمش را به دریا سپرد و ذهنش را به خیالات.
مرد دریا . . . . . .


مرد دریا فقط یک بار به رویاهایمان می آید. پس بخوانید و فراموش نکنید.

مبارز کوچک سه‌شنبه 13 تیر 1385 ساعت 08:04 ق.ظ http://farda.blogfa.com

///لام
تعادل ذهن!
فکر کنم خیلی لازم باشه..
منم بردی تو فکر!
:)
می بوسمت

مبارز کوچک سه‌شنبه 13 تیر 1385 ساعت 08:29 ق.ظ http://farda.blogfa.com

بابا تکنولوژی!بابا دنیای مدرن!بابا سرعت انتقال اطلاعات!
:))
چه زود جواب دادی!!
راستی من چه جوری می تونم بهت میل بزنم رفیق دوست داشتنی من!؟
بازم می بوسمت!

..آرش.. سه‌شنبه 13 تیر 1385 ساعت 12:31 ب.ظ

همه چیز گذراست...
؟

مریم چهارشنبه 14 تیر 1385 ساعت 05:58 ب.ظ

دفعه اول هم همین رو به من گفتی و یه عمر به خودت مدیونم کردی....آب دستته بذار و برو ویپاسانا...حالا ۳ سال گذشته.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد